Bounce Rate به طور خلاصه عبارت است از میزان بازدید کنندگانی که وارد سایت و یا صفحه شما شده اند و بدون آنکه وارد پیج دیگری از سایت شما شوند و یا بر روی لینکی کلیک کنند، سایت شما را ترک می کنند.

در حقیقت بانس ریت به شما نشان می دهد که چند درصد از بازدید کنندگان، مطلب مفید و مورد نظر را در سایت شما نیافته اند و یا گرافیک و طراحی سایت شما را نپسندیده اند و از ادامه مطالعه سایت شما منصرف شده اند. پس بدیهی است هرچه درصد بانس ریت کمتر باشد، شما سایت موفق تری محسوب می شوید.

اما چه عاملی باعث بهبود درصد بانس ریت سایت شما می شود و از خارج شدن بلافاصله کاربران از سایت شما جلوگیری می کند؟

یکی از مهمترین عوامل، می تواند چگونگی ورود کاربران به سایت شما باشد. سایت هایی که کلمات کلیدی نامربوط انتخاب می کنند و یا تبلیغاتی کاذب و همگانی پسند می کنند، به شدت بانس ریت بالاتری دارند. وقتی کسی تبلیغ شما را می بیند و یا کلمات را در گئگل جستجو می کند و به سایت شما می آید ولی نشانی از خواسته خود نمی بیند، به شدت دلزده شده و سایت را ترک می کند.

عامل مهم دیگر، چگونگی طراحی سایت شماست. سایت بدرنگ و بدقواره، با فونتهایی نامناسب و کوچک و همرنگ و ... در کنار انیمیشن ها و عکس های پر حجم و نامربوط، باعث پس زدگی کاربران از سایت شما شده و درصد بانس ریت را افزایش می دهد که این اصلا برای یک سایت حرفه ای مطلوب نیست.

قرار دادن منو ها، در جای مناسب و استفاده از عبارات برای هدایت کاربران نیز می تواند خیلی به درصد کمتر بازدیدکنددگانی که به سرعت سایت شما را ترک می کند کمک می کند.

همینطور هدایت کاربران در تبلیغات و سئو سازی، به صفحه فرود مناسب نیز از مهمترین عوامل می باشد که باید رعایت شود.

ضمن آنکه کلیک بر روی تبلیغاتی که لینک خارجی دارند و باعث می شوند کاربر از سایت شما خارج شود نیز، بانس ریت سایت شما را بالا می برد. در مجموع باز هم به این نتیجه می رسیم که سایت خود را برای کاربران طراحی کنید و محتوای مناسب و غیر تکراری در آن قرار دهید و نه اینکه آنرا برای موتور های جستجو طراحی کنید.

اکثر آمار گیری های مشهور و حرفه ای مانند گوگل آنالیز و یا آلکسا و ... بانس ریت سایت شما را محاسبه کرده و به شما نمایش می دهند. اگر درصد بانس ریت سایت شما بیش از 75 درصد بود، باید فکری برای این قضیه بکنید، چون به شدت سایتتان در خطر از دست دادن بازدید کنندگان مفید است و اگر درصد آن کمتر 50 درصد بود، بدانید مسیر درستی را پیش گرفته اید و باید ریزه کاری ها را رعایت کنید تا باز هم آنرا بهبود دهید. البته ماهیت سایت ها نیز نقش مهمی دارند و معمولا فروشگاه ها و سایت های تبلیغاتی و سایت های اسپم، بانس ریت بالاتری دارند.